Program Edukacji Ekologicznej
Miasta i Gminy Mordy
Wstęp
Rozwój cywilizacji powoduje coraz większe i często nieodwracalne zmiany w środowisku przyrodniczym na Ziemi. Odbija się to niekorzystnie na życiu organizmów roślinnych i zwierzęcych, tym i ludzi. Wiele niekorzystnych konsekwencji działalności człowieka można wyeliminować lub uniknąć. Jest to możliwe między innymi dzięki kształceniu pro środowiskowemu społeczeństwa. Rozwijanie go miałoby korzystny wpływ na kształtowanie ich świadomości ekologicznej a co za tym idzie - kultury ekologicznej. Dynamiczny rozwój samorządności w Polsce, członkostwo jej w grupie krajów Unii Europejskiej, motywuje do szerokiego włączania obywateli w procesy planowania kierunków rozwoju. Nieodzownym elementem aktywizowania wspólnoty lokalnej jest podwyższanie jej wiedzy dotyczącej zasad zrównoważonego rozwoju czyli mądrego i wrażliwego dostrzegania problemów wszystkich mieszkańców środowiska, sztuki porozumiewania się, dogadywania, współpracy, samoorganizacji, brania spraw w swoje ręce i podejmowania odpowiedzialności za siebie i za innych.
Podobno chcąc zmienić świat, powinno się najpierw zacząć od siebie. Trudno jednak nie być posądzanym o puste deklaracje ekologicznych intencji, jeśli swoich codziennych zachowań nie podda się krytycznej ocenie z punktu widzenia wpływu na środowisko. I odwrotnie, jeśli samemu nie zadba się, by uniknąć szkodliwych wpływów zatrutego środowiska. Najpierw trzeba sobie zdać sprawę, że z kroków małych sumują się czyny wielkie i że dopiero właśnie powszechność pewnych nawyków i zachowań powoduje dostrzegalne efekty.
Zasadniczym celem edukacji ekologicznej jest umożliwienie mieszkańcom miasta i gminy rozwinięcia praktycznych umiejętności, podejmowania decyzji, które przyczynią się do korzystnego stanu środowiska, zarówno w skali lokalnej jak i globalnej. Wszyscy mieszkańcy w tym samym stopniu powinni mieć rozwiniętą świadomość ekologiczną, co zdolność podejmowania konkretnych działań mających na celu ochronę środowiska. Powinno to się wyrażać w stylu życia jak i w konkretnych działaniach. Codziennie więc musimy dokonywać wyboru pomiędzy umiarem a niegospodarnością czy rozbuchaną konsumpcją, pomiędzy komfortem doraźnym a myśleniem, by wystarczyło Ziemi na później na dalsze lata, na dalsze pokolenia.
I. Cele Programu Edukacji Ekologicznej
1. Zainteresowanie mieszkańców miasta i gminy problematyką ochrony środowiska.
2. Wyjaśnienie skutków ingerencji człowieka w środowisko.
3. Umożliwienie zdobycia wiedzy, systemu wartości, zaangażowania i umiejętności
potrzebnych w działaniach na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska.
4. Wskazywanie działań przyjaznych środowisku (" Sprzątanie Świata" , "Dzień Ziemi" segregacja odpadów”.
5. Akcentowanie wpływu środowiska na organizm ludzki .
6. Poznanie form ochrony powietrza, wody, lasów, roślin i zwierząt.
7. Ukazywanie elementów i cech środowiska lokalnego.
8. Wyjaśnienie konieczności ochrony przyrody.
9. Ocenianie stanu środowiska.
10. Kształtowanie nawyku dbania o środowisko.
11. Wyposażenie ucznia w umiejętności obserwacji własnego środowiska oraz zmian zachodzących pod wpływem działalności człowieka.
12. Podnoszenie świadomości uczniów i ich ciekawości związanej ze środowiskiem oraz zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów dotyczących środowiska.
13. Podnoszenie kultury ekologicznej środowiska rodzinnego, szkolnego
najbliższego otoczenia.
14. Budzenie szacunku do przyrody.
II. Obszary programu.
1. Kategoria plastyczna pod hasłem" SOS dla Ziemi - jej przyszłość w twoich rękach
2. Kategoria muzyczna pod hasłem" Pięknie i zdrowo żyć ".
3. Kategoria pod hasłem - konkursy "Wiedza ekologiczna i przyrodnicza".
4. Kategoria teatralna- wypowiadanie się w artystycznych środkach wyrazu pod
hasłem "Przyroda w twoich rękach".
5. Kategoria fotograficzna pod hasłem" Ekologia wokół nas".
6. Kategoria ekologiczna pod hasłem "Najładniejsza posesja miasta i gminy, piękna zagroda wiejska gminy Mordy.
7. Zbiórka makulatury, puszek aluminium w placówkach szkolnych.
8. Zakup śmietniczek do odpadów i lokalizacja ich przy placówkach oświatowych.
III. Uczestnicy programu .
1. Dzieci przedszkolne.
2. Uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych. 3. Mieszkańcy miasta i gminy.
IV. Formy realizacji programu
1. Praca na rzecz środowiska: udział w akcji" Sprzątanie Świata" " Dzień Ziemi" , segregacja odpadów, zbiórka surowców wtórnych - makulatury i puszek, aluminium.
2. Wycieczki po najbliższej okolicy oraz wyjazdy na" Ścieżki ekologiczne".
3. Zabawy i gry ekologiczne.
4. Wykłady, szkolenia, projekcje filmów o tematyce ekologicznej z wykorzystaniem Internetu .
5. Udział w konkursach szkolnych, międzyszkolnych gminnych.
V. Realizatorzy programu
1. Pracownicy Urzędu Miasta i Gminy.
2. Nauczyciele.
3. Pracownicy MGOK w Mordach. 4. Radni i sołtysi wsi.
VI. Baza realizacji programu
1. Klaso-pracownie w szkołach.
2. Sala widowiskowa w MGOK w Mordach.
3. Sala konferencyjna w Urzędzie Miasta i Gminy Mordy
VII. Zamierzenia co do poprawy bazy realizacji programu
l. Doposażenie bazy lokalowej oraz zakup sprzętu niezbędnego do realizacji programu.
1) doposażenie klaso-pracowni w szkołach.
2) zakup rzutników, aparatów fotograficznych.
2. Program będzie realizowany w przypadku pozyskania środków z
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Tadeusz Narojek
- Data udostępnienia w BIP: 2004-11-19 15:01:52
- Informacja zaktualizowana przez: Tadeusz Narojek
- Data ostatniej aktualizacji: 2004-11-19 15:01:52
- Liczba odsłon: 2274
- Historia dokumentu: