Załącznik do Uchwału Nr XVIII/93/2000 Rady Miejskiej w Mordach z dnia 19 kwietnia 2000 roku.
Statut
ZESPOŁU OŚWIATOWEGO
W MORDACH
UL. KILIŃSKIEGO 13
Zespół Oświatowy w Mordach działa w szczególności w oparciu o:
1) Uchwałę Rady Miejskiej w Mordach z dnia 19 kwietnia 2000 roku.
2) Ustawę z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity -Dz. U. Nr 67 z 1996, poz. 329 z późń. zm)
3) Ustawę z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity -Dz. U. Nr 56 z 1997, poz. 357 z późń. zm),
4) Ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. Nr 21 z 1998, poz. 94 z późń. zm),
5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.05.2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz.624 z 2001r.),
6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15.01.2001 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. nr 13, poz. 110 z 2001 r.),
7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.03.2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 29, poz. 323 z 2001r.)
8)inne przepisy prawa.
ROZDZIAŁ I
OGÓLNE INFORMACJE
O ZESPOLE OŚWIATOWYM
§ 1
Zespół oświatowy nosi nazwę: Zespół Oświatowy w Mordach. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o zespole należy przez to rozumieć Zespół Oświatowy w Mordach
§ 2
W skład zespołu wchodzi: Szkoła Podstawowa w Mordach oraz Samorządowe Przedszkole w Mordach.
§ 3
Szkoła Podstawowa, zwana dalej szkołą, wchodząca w skład Zespołu nosi nazwę: Zespół Oświatowy w Mordach. Szkoła Podstawowa im. Waleriana Łukasińskiego.
Przedszkole wchodzące w skład zespołu nosi nazwę: Zespół Oświatowy w Mordach. Samorządowe Przedszkole.
§ 4
Siedzibą Zespołu jest miejscowość Mordy; ulica Kilińskiego 13.
§5
Dyrektorem Zespołu Oświatowego w Mordach jest Dyrektor Szkoły Podstawowej w Mordach.
§ 6
Zespół Oświatowy jest jednostką budżetową prowadzoną przez Gminę Mordy. Nadzór pedagogiczny sprawuje Mazowieckie Kuratorium Oświaty.
§ 7
Obsługę finansowo-administracyjną Zespołu zapewnia Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkól Gminy Mordy
§ 8
Cykl trwania nauki w Szkole Podstawowej wynosi 6 lat.
Świadectwo ukończenia klasy VI jest równoważne ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej i upoważnia do ubiegania się o przyjęcie do gimnazjum.
§ 9
Liczba uczniów w szkole określana jest corocznie w arkuszu organizacyjnym Szkoły Podstawowej.
§ 10
Zespół prowadzi bibliotekę i świetlicę szkolną.
§ 11
1.Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 9 godzin;
2. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny codziennie z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy (z wyłączeniem sobót);
3. Przerwy w pracach przedszkola występują w okresie szkolnych ferii zimowych (jeśli będą dzieci przedszkole pracuje) oraz wakacji letnich w dniach od 1 lipca do 15 sierpnia każdego roku.
§ 12
Dziecko uczęszczające do przedszkola może korzystać z 3 posiłków dziennie z uwzględnieniem norm żywieniowych dla dziecka.
§ 13
1. Rodzice lub opiekunowie prawni dziecka korzystającego z usług przedszkola uiszczają na rzecz przedszkola opłaty.
- opłatę za dzienną stawkę żywieniową określoną przez dyrektora Zespołu;
- opłatę stałą w wysokości ustalonej przez Radę Miejską w Mordach
§ 14
Rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo do zwrotu dziennej stawki żywieniowej z powodu ciągłej usprawiedliwionej nieobecności dziecka w przedszkolu przekraczającej 1 dzień.
- Rodzice (opiekunowie prawni) mogą być zwolnieni z opłat wymienionych w ust. 1 przez zarząd Gminy Mordy na wniosek dyrektora zespołu zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną zespołu w przypadkach:
- trudna sytuacja materialna;
- przypadki losowe.
4. Rodzice dziecka (opiekunowie prawni) wnoszą opłaty wymienione w ust. 1 w terminie do 10 każdego miesiąca.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 15
- Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach dostosowanych do etapów rozwojowych dziecka:
- etap I – klasy I-III szkoły;
- etap II – klasy IV-VI szkoły
- Integracji wiedzy nauczanej w szkole na różnych etapach kształcenia służy wprowadzenie:
- kształcenia zintegrowanego w klasach I-III;
- bloków przedmiotowych;
- ścieżek edukacyjnych
- Nadrzędnym celem i zadaniem szkoły jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia.
§ 16
Szkoła Podstawowa realizuje cele i zdania określone w Ustawie z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie a w szczególności:
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły;
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów;
- sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
- współdziała z rodziną pomagając jej w wychowaniu dzieci, w tym w przygotowaniu do nauki szkolnej
- zapewnia upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród uczniów oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska;
§ 17
Realizacja zdań wynikających z Ustawy wymienionej w § 16, a także z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych ma na celu:
- poszanowanie praw rodziców do religijnego wychowania dzieci ;
- rozwijanie u uczniów uczuć narodowych i patriotycznych;
- zapewnienie ciągłości kultury i tradycji regionu podlaskiego;
- udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej przez Poradnie Wychowawczo-Zawodowe;
- umożliwienie rozwijania zainteresowań uczniów, realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie - zgodnie z zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 września 1992 roku.
§ 18
Szkoła Podstawowa wykonuje zadania opiekuńcze poprzez:
- zajęcia świetlicowe prowadzone przez nauczycieli zatrudnionych w świetlicy;
- zajęcia prowadzone dla dzieci oczekujących na lekcje oraz na odjazd środka lokomocji dowożącego dzieci i młodzież do gimnazjum;
- zajęcia pozalekcyjne i nadobowiązkowe prowadzone tylko za zgodą dyrektora szkoły ( lub jego zastępcę) na wniosek nauczyciela, który po akceptacji dyrektora (jego zastępcy) ponosi odpowiedzialność za ład, porządek i bezpieczeństwo uczniów;
§ 19
Szkoła Podstawowa sprawuje indywidualna opiekę nad niektórymi uczniami zgodnie z art. 22 ust.1 pkt.3 i ust.2 pkt.9 Ustawy z dnia 7. września 1991 r.
§ 20
- Dyrektor Szkoły Podstawowej powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą;
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności w miarę możliwości wychowawca prowadzi swój oddział przez cały trzyletni cykl nauczania w szkole.
- Zadania nauczycieli wychowawców zawiera „Program wychowawczy szkoły”, który stanowi załącznik NR 1 do niniejszego statutu
- Szkoła posiada „Program Profilaktyki”, który stanowi załącznik NR 3 do niniejszego statutu , a cele i zadania w nim zawarte realizowane są w trakcie godzin wychowawczych i innych zajęć edukacyjnych.
ROZDZIAŁ III
ORGANY ZESPOŁU ORAZ ICH ZADANIA.
§ 21
- Organami zespołu są:
- Dyrektor Zespołu
- Rada Pedagogiczna;
- Komitet Rodzicielski
- Samorząd Uczniowski.
A. DYREKTOR ZESPOŁU
§ 22
Dyrektor zespołu:
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samorządem uczniowskim;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- analizuje stan realizacji planu dydaktyczno-wychowawczego Szkoły Podstawowej oraz uchwał i wniosków Rady Pedagogicznej, składa sprawozdanie z ich wykonania;
- zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy;
- egzekwuje przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy oraz dbałość i estetykę szkoły;
- sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą i majątkiem szkoły oraz określa zakres odpowiedzialności poszczególnych pracowników za powierzony im majątek;
- systematycznie doskonali swoje kwalifikacje i umiejętności zawodowe.
§ 23
Dyrektor zgodnie z obowiązującymi przepisami decyduje w sprawach:
- Tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- Programów zajęć pozalekcyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych, programów ogólnoszkolnych uroczystości, imprez, wycieczek, obozów, środowiskowych zajęć sportowych, obronnych i rekreacyjnych.
- Przyjmowania uczniów do szkoły, zmiany przez nich klasy lub oddziału oraz skreślenia z listy uczniów na podstawie uchwały Rady pedagogicznej;
- Zwalniania uczniów od zajęć szkolnych na okres dłuższy niż trzy dni;
- Wstrzymania wykonania wobec ucznia kary wymierzonej decyzją Rady Pedagogicznej, jeżeli uczeń otrzyma poręczenie;
- Wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny;
- Zwoływania posiedzeń rady pedagogicznej;
- Zawieszania uchwał Rady pedagogicznej, decyzji Komitetu Rodzicielskiego, organizacji uczniowskich - sprzecznych z obowiązującymi przepisami prawnymi;
- Premiowania pracowników obsługi za pracę;
- Przyznawania nagród Dyrektora i sporządzanie wniosków do odznaczeń dla wyróżniających się nauczycieli, wnioskowanie do nagród i wyróżnień kuratoryjnych i ministerialnych dla wyróżniających się nauczycieli;
- Nawiązywanie i rozwiązywanie umów o pracę z nauczycielami i wymierzanie im kar porządkowych;
- Zatrudnianie, awansowanie i zwalnianie pracowników obsługi i administracji;
- Niedopuszczanie pracownika do zajęć w przypadkach wymagających natychmiastowego odsunięcia go od pracy z dziećmi młodzieżą - do czasu podjęcia decyzji przez Kuratora Oświaty;
- Określania zakresu czynności i kompetencji osób sprawujących funkcje kierownicze w zespole ( wicedyrektora, kierownika świetlicy);
- Ustalanie zakresu czynności pracowników administracyjnych oraz obsługi;
- Powierzanie czasowego zastępstwa wicedyrektorowi szkoły a w przypadku jego braku innemu nauczycielowi;
§ 24
Dyrektor w uzgodnieniu z radą pedagogiczną dokonuje podziału:
- stałych prac i zajęć związanych bezpośrednio z organizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego w ramach przysługującego nauczycielowi wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- godzin ponadwymiarowch zgodnie z kwalifikacjami i zasadami ustalonymi w Ustawie o systemie oświaty uwzględniając potrzeby szkoły oraz kwalifikacje merytoryczne i zawodowe nauczycieli;
§ 25
Dyrektor zespołu występuje z wnioskami do organu prowadzącego szkołę w sprawach:
- zatwierdzania projektu organizacji Szkoły Podstawowej i Przedszkola - do dnia 30 kwietnia każdego roku;
- zatwierdzania projektów planów rzeczowych i finansowych szkoły i przedszkola w terminie ustalonym przez organ prowadzący;
- zwiększania w uzasadnionych przypadkach wymiaru godzin;
- dokonania oceny pracy nauczyciela o ile wiąże się to z mianowaniem nauczyciela;
- powierzenia nauczycielom mianowanym funkcji kierowniczych w szkole.
§ 26
Dyrektor może powołać zespól kierowniczy, który jest jego organem doradczym ( nie jest organem zespołu)
§ 27
W zespole jest utworzone stanowisko wicedyrektora.
§ 28
Wicedyrektora zespołu oraz kierownika świetlicy powołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego;
§ 29
Osoby, którym powierzono stanowiska określone w § 18 wykonują zadania zgodnie z ustalonym w statucie zespołu podziałem kompetencji.
§ 30
Wicedyrektor zastępuje Dyrektora w czasie jego nieobecności, wykonuje zadania zlecone przez Dyrektora w zakresie kierowania i nadzorowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej.
B. RADA PEDAGOGICZNA
§ 31
Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni bez względu na wymiar czasu pracy.
§ 32
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu.
§ 33
W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział ( na zaproszenie jej przewodniczącego) zaproszeni goście. Mają oni glos doradczy.
§ 34
Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków Rady.
§ 35
Rada pedagogiczna ustala regulamin swej działalności a jej posiedzenia są protokołowane.
§ 36
Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobre osobiste uczniów, ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników zespołu
§ 37
Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- uchwalanie regulaminu własnej działalności;
- zatwierdzanie planów pracy zespołu wnoszonych przez Dyrektora;
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał o skreślaniu ucznia z list uczniów Szkoły Podstawowej;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole Podstawowej i przedszkola;
§ 38
Rada Pedagogiczna ma prawo do opiniowania:
- arkusza organizacyjnego Szkoły Podstawowe i przedszkola;
- tygodniowego rozkładu zajęć w Szkole Podstawowej;
- decyzji dyrektora w sprawie wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na działalność Szkoły Podstawowej.
C. KOMITET RODZICIELSKI
§ 39
W zespole działa komitet rodzicielski, która stanowi samorządną reprezentację rodziców, uczniów i wychowanków zespołu
§ 40
Komitet rodzicielski działa na podstawie własnego regulaminu , który nie może być sprzeczny ze statutem zespołu.
1. Komitet rodzicielski jest organem doradczo-opiniujacym.
§ 41
Komitet rodzicielski może występować do rady pedagogicznej lub Dyrektora zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
§ 42
W celu wspierania działalności statutowej zespołu Komitet rodzicielski gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł ( w tym z działalności zarobkowej). Zasady wydatkowania środków Komitetu Rodzicielskiego określa regulamin, o którym mowa w § 40.
§ 43
Dyrektor zespołu zapewnia warunki do prowadzenia działalności Komitetu Rodzicielskiego
D. SAMORZĄD SZKOLNY.
§ 44
Samorząd szkolny jest organizacją uczniowską działającą na terenie Szkoły Podstawowej i obejmująca swoją działalnością wszystkich uczniów szkoły.
§ 45
Samorząd szkolny:
- kształtuje współodpowiedzialność za prace, wygląd i opinię o Szkole Podstawowej;
- rozwija aktywność społeczną, samokontrolę, samoocenę i samodyscyplinę uczniów;
- wdraża uczniów do samodzielnego, zespołowego działania na rzecz szkoły.
§ 46
Do zadań samorządu szkolnego należy:
- Nakłanianie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego wypełniania obowiązków szkolnych;
- Prezentowanie dyrekcji zespołu i Radzie pedagogicznej problemów i opinii związanych z nauką, kulturą, sportem, rekreacją i innymi formami działalności szkolnej;
- Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym trudności w nauce;
- Inspirowanie do działalności społeczno-użytecznej w środowisku szkolnym a także do dbania o sprzęt i pomoce szkolne.
- Rozstrzyganie konfliktów bądź kwestii spornych w ramach uprawnień samorządu lub też zgłaszanie ich dyrekcji zespołu albo Radzie pedagogicznej;
- Kultywowanie tradycji Szkoły Podstawowej - dbanie o jego dobre imię;
- Współpraca z innymi szkołami i zakładami działającymi na terenie gminy.
§ 47
Samorząd Szkolny ma prawo do:
- wyrażania własnych opinii na forum szkoły poprzez redagowanie gazetek szkolnych (ściennych lub innych);
- uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
- wyrażania opinii w sprawie wewnętrznego regulaminu Szkoły Podstawowej;
- opiniowania ocen pracy nauczycieli;
§ 48
Dyrektor zespołu i rada pedagogiczna ma obowiązek:
- zapewnić warunki materialne i lokalowe dla działalności samorządu;
- udzielać pomocy przy realizacji zadań wynikających z harmonogramu prac samorządu;
- powoływać opiekuna samorządu szkolnego spośród nauczycieli wybranych w głosowaniu powszechnym prze ogół uczniów;
- zajmować stanowisko wobec opinii i wniosków samorządu szkolnego i informowanie go o własnych decyzjach wobec zgłoszonych problemów;
- oceniać prace samorządu szkolnego oraz jego opiekuna na posiedzeniach Rady w obecności przedstawicieli samorządu szkolnego.
§ 49
Opiekunem samorządu szkolnego jest nauczyciel wybrany przez ogół uczniów w głosowaniu tajnym. Do zadań opiekuna samorządu szkolnego należy:
- informowanie dzieci i młodzieży o uchwałach rady pedagogicznej dotyczących spraw uczniowskich;
- nadzór nad prawidłową gospodarką finansowa i materialna samorządu szkolnego;
- zapewnienie w porozumieniu z dyrektorem zespołu niezbędnych warunków dla funkcjonowania samorządu;
- inspirowanie nauczycieli do współpracy z samorządem uczniowskim;
- składanie semestralnych sprawozdań z działalności samorządu na posiedzeniach rady;
§ 50
Samorząd szkolny może prowadzić działalność zarobkową na terenie szkoły. Fundusze samorządu szkolnego są tworzone z:
- dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej;
- dochodów uzyskanych z dyskotek i innych imprez rozrywkowych;
- sklepiku uczniowskiego;
- działalności wydawniczej.
Środki finansowe samorządu szkolnego wykorzystywane są na zakup sprzętu szkolnego i nagród dla uczniów wzorowo pracujących w samorządzie oraz na działalność statutową.
§ 51
Uwagi ogólne:
- Uczniowie Szkoły Podstawowej tworzą samorząd szkolny a uczniowie każdej klasy samorząd klasowy;
- Najwyższą władzą samorządu szkolnego bądź klasowego jest zebranie członków.
- Członkowie Rady Samorządu Klasowego są wybierani w głosowaniu według ordynacji wyborczej ustalonej przed głosowaniem przez samorząd klasy .
- Członkowie rady Samorządu Szkolnego są wybierani poprzez głosowanie tajne, równe i obowiązkowe przez wszystkich uczniów.
- Skład Rady Szkolnej ustalony jest w regulaminie Samorządu szkolnego.
- Inicjatywy Samorządu szkolnego są konsultowane z dyrekcją zespołu lub Radą Pedagogiczną.
E. ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW ZESPOŁU
§ 52
Organy zespołu współdziałają we wszystkich sprawach wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży. Formami współdziałania są:
- Wspólne opracowywanie planów pracy szkoły i uwzględnianie w nich wniosków zgłaszanych przez poszczególne organy zespołu;
- Cykliczne omawianie i aktualizacja planów pracy szkoły na zebraniach rodziców, samorządu szkolnego i posiedzeniach rady pedagogicznej ;
- Zapoznawanie Rodziców i uczniów z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów według aktualnych przepisów;
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA ZESPOŁU
§ 53
Zespół Oświatowy jest placówką oświatowo -wychowawczą kształcąca dzieci i młodzież.. Szkoła realizuje programy zatwierdzone przez Ministra Edukacji Narodowej oraz programy autorskie nauczycieli.
§ 54
Organizację roku szkolnego określają odrębne przepisy.
§ 55
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły Podstawowej opracowywany przez Dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia.
§ 56
W arkuszu organizacji Szkoły Podstawowej zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§ 57
Arkusz organizacji Szkoły Podstawowej zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
§ 58
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły Podstawowej dyrektor zespołu z uwzględnieniem zasad zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 59
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły Podstawowej jest oddział.
- Odział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust.3;
- Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziale liczącym powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
- W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust.3 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego gimnazjum.
- Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§ 60
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§ 61
- Dla uczniów, którzy muszą przebywać dłużej w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, Zespół Oświatowy tworzy świetlicę
- W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
- Zespół Oświatowy zapewnia uczniom możliwość korzystania z posiłków w świetlicy.
§ 62
- W Szkole Podstawowej funkcjonuje biblioteka szkolna.
- Godziny otwarcia biblioteki określa Dyrektor zespołu.
- W bibliotece pracuje nauczyciel- bibliotekarz. Zasady obsady etatowej określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel - bibliotekarz prowadzi zajęcia z zakresu przysposobienia czytelniczego i informacyjnego uczniów, organizuje i popularyzuje czytelnictwo na terenie szkoły.
ROZDZIAŁ V
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW ZESPOŁU
§ 63
- Nauczycieli i pracowników administracyjnych i obsługi zatrudnia i zwalnia dyrektor zespołu
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy.
- Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym w szkole są posiadane kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w Szkole Podstawowej, które są ustalone w przepisach MEN-u.
§ 64
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
- Szczegółowy zakres zadań nauczycieli:
- nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie gdy uczniowie są powierzeni jego opiece: podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych;
- nauczyciel nie może pozostawić uczniów bez opieki;
- zadaniem nauczyciela jest zapoznanie uczniów z przepisami BHP w jego pracowni ;
- nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego, kierując się posiadaną wiedzą, wykorzystując dostępne w szkole środki do jego realizacji;
- nauczyciel dba o środki i pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny oraz skłania uczniów do podobnej postawy;
- nauczyciel wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
- nauczyciel powinien być bezstronny i obiektywny w ocenie uczniów oraz sprawiedliwie traktuje wszystkich uczniów;
- nauczyciel udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych uczniom;
- nauczyciel doskonali swoje umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom swojej wiedzy merytorycznej.
§ 65
Zadaniem nauczyciela - wychowawcy klasy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie poprzez organizowanie zajęć zespołu klasowego, kształtowania atmosfery pracy, życzliwości, koleżeństwa i przyjaźni wśród uczniów;
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniowskim oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej;
§ 66
Wychowawca klasy uzgadnia z nauczycielami przedmiotów i koordynuje ich działania wychowawcze wobec uczniów a w szczególności wobec tych, którym potrzebna jest indywidualizacja pomocy i opieki lub indywidualny program rozwoju.
§ 67
Wychowawca klasy utrzymuje stały kontakt z rodzicami uczniów poznając warunki domowe i potrzeby opiekuńczo-wychowawcze swych wychowanków, organizuje pomoc rodzicom w ich trudnościach wychowawczych z dziećmi, włącza rodziców w problemy życia klasy i szkoły;
§ 68
Wychowawca klasy jest powiernikiem spraw uczniów
§ 69
Obowiązkiem wychowawcy klasy jest:
- organizowanie spotkań z rodzicami - minimum 3 spotkania w roku szkolnym - dotyczących analizy osiągniętych przez wychowanków wyników w nauce i zachowaniu;
- indywidualne spotkania z rodzicami uczniów;
- wybór trójki klasowej rodziców reprezentującej rodziców całej grupy w Komitecie Rodzicielskim
- stosowanie wobec wychowanków różnych form opieki i podejmowania działań na rzecz poprawy warunków materialnych uczniów
- organizacja uroczystości klasowych i szkolnych.
§ 70
Pracownikami świetlicy są :
- kierownik i wychowawca (y);
- intendentka;
- kucharki.
§ 71
Kierownik świetlicy odpowiada za pracę:
- wychowawcy;
- intendentki;
- kucharek
i podlega bezpośrednio dyrektorowi zespołu oraz składa semestralne sprawozdania z pracy świetlicy na radzie pedagogicznej;
§ 72
Pozostałe zadania nauczycieli i pracowników świetlicy szkolnej określa ich zakres czynności.
§ 73
Zadania nauczyciela bibliotekarza określone są w jego zakresie czynności.
§ 74
W zespole są zatrudnieni pracownicy administracyjni : sekretarz zespołu oraz pracownicy obsługi. Ich liczbę w przeliczeniu na etaty określa projekt organizacji Szkoły Podstawowej i przedszkola. Zadania pracowników administracyjnych i obsługi ujęte są w zakresie ich czynności.
ROZDZIAŁ VI
UCZNIOWIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 75
- Rekrutacja uczniów do Szkoły Podstawowej odbywa się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności na podstawie ewidencji dzieci przekazanej przez organ prowadzący;
- Dzieci i młodzież spoza obwodu szkoły przyjmowane są na podstawie podań rodziców o ile pozwalają na to warunki lokalowe szkoły;
§ 76
Obowiązkowi nauki w Szkole Podstawowej podlegają uczniowie obwodu szkoły, którzy ukończyli ,bądź ukończą w danym roku kalendarzowym 7 rok życia i podlegają obowiązkowi do ukończenia 6 klasy Szkoły Podstawowej.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą na prośbę rodziców (prawnych opiekunów dziecka);
§ 77
Uczeń Szkoły Podstawowej ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;
- korzystanie ze stałej i doraźnej pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami;
- życzliwego traktowania w procesie dydaktycznym;
- swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych o ile nie narusza to dobra osobistego innych osób.
- Rozwijania zainteresowań zdolności i talentów poprzez uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych i kołach zainteresowań;
- Sprawiedliwego i obiektywnego oceniania posiadanej wiedzy;
- Szczegółowe zasady oceniania uczniów zawarte są w „Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania Zespołu Oświatowego w Mordach” , który stanowi załącznik NR 2 do niniejszego statutu.
- Pomocy zorganizowanej przez szkołę w przypadku trudności w nauce;
- Wpływania na życie szkoły poprzez działalność w organizacjach uczniowskich i samorządowych
§ 78
Obowiązkiem ucznia jest:
- przestrzeganie postanowień zawartych w regulaminie szkoły;
- uczyć się systematycznie, pracować nad własnym rozwojem, aktywnie uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych, rozwijać zainteresowania i zdolności;
- dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej tradycje;
- odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły, zachowywać się zgodnie z zasadami kultury i współżycia społecznego;
- szanować, chronić pracę własną i innych;
- chronić własne życie i zdrowie, wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów;
- stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy, brutalności;
- dbać o ład porządek i higienę osobistą oraz o wspólne dobro: sprzęt, meble, urządzenia, pomoce i przybory szkolne.
§ 79
Nagrody i kary:
- Za wzorowe zachowanie i dobre wyniki w nauce uczeń może otrzymywać wyróżnienia i nagrody:
- pochwałę dyrektora zespołu;
- list pochwalny dyrektora zespołu i wychowawcy klasy do rodziców;
- nagrodę rzeczową;
- dyplom uznania;
- inne formy nagród, np. wycieczka itp.
- Adnotacja na świadectwie szkolnym szczególnych osiągnięć.
- Za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły i lekceważenie obowiązków ucznia uczeń może być ukarany:
- upomnieniem wychowawcy klasy;
- upomnieniem lub nagana dyrektora zespołu;
- ustnym lub pisemnym powiadomieniem rodziców;
- przeniesieniem do klasy równoległej;
- przeniesieniem do innej Szkoły Podstawowe za postępowanie wywierające negatywny wpływ na rówieśników;
- w przypadkach rażącego naruszania regulaminu szkoły uczeń może być czasowo zawieszony w czynnościach ucznia.
- Kary nie powinny naruszać godności osobistej ucznia.
3. Odwołanie się od kary:
Uczeń ma prawo odwołania się od zastosowanej kary za pośrednictwem samorządu klasowego lub osobiście do wychowawcy klasy,
- ma prawo odwołać się za pośrednictwem samorządu uczniowskiego do dyrektora szkoły,
- dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie wobec ucznia kary, jeśli uczeń uzyska poręczenie nauczyciela, wychowawcy, samorządu uczniowskiego lub rady klasowej, rodziców.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE PRZEDSZKOLA
§ 80
Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział przedszkolny opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub przyjęcia innych dodatkowych zadań (np. integracja)
§ 81
- Na terenie przedszkola dzieci mają zapewnioną stałą opiekę ze strony nauczycieli i pracowników obsługi
- Nauczyciele oddziałów przedszkolnych sprawują opiekę nad wychowankami w czasie trwania zajęć;
- W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy dyrektor zespołu zobowiązany jest do zorganizowania zastępstwa.
- Dziecko musi być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo, po złożeniu pisemnego upoważnienia.
§ 82
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalanych przez organ prowadzący zespół na wniosek dyrektora zespołu i Rady rodziców.
- Przerwy w pracy przedszkola wykorzystuje się na przeprowadzenie niezbędnych remontów i gruntowych porządków wewnątrz i zewnątrz przedszkola.
§ 83
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w przedszkolu w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora zespołu najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku
- Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący zespół w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności: czas pracy poszczególnych oddziałów. Liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólna liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący zespół.
§ 84
- W oddziałach przedszkolnych dzieci zgrupowane są według zbliżonego wieku. Zasady doboru dzieci mogą być rozszerzone np. według potrzeb, zainteresowań, uzdolnień. W przypadku małej liczby dzieci 6-letnich dopuszcza się tworzenie oddziałów obejmujących także dzieci młodsze.
- Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25. W oddziałach, do których przyjęto dzieci niepełnosprawne liczba wychowanków nie powinna przekraczać 15, w tym 2-3 niepełnosprawnych.
§ 85
- Do przedszkola przyjmowane są w pierwszej kolejności dzieci 6-letnie, dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci, matek lub ojców wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, dzieci z rodzin zastępczych.
- Na podstawie odrębnych przepisów, dzieciom nauczycieli przy równych z innymi dziećmi warunkach, przysługuje prawo pierwszeństwa w przyjęciu do przedszkola.
- Dzieci przyjmowane są do przedszkola na podstawie kart zgłoszeń.
- Jeżeli liczba dzieci zgłoszonych do przedszkola nie przekracza liczby miejsc, przyjęć dokonuje dyrektor zespołu.
- Jeżeli liczba dzieci zgłoszonych do przedszkola przekracza liczbę miejsc, o przyjęciu do przedszkola decyduje komisja kwalifikacyjna.
- Komisję kwalifikacyjną na okres roku szkolnego powołuje dyrektor zespołu po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej zespołu.
- W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzą:
- dyrektor zespołu jako przewodniczący komisji;
- dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej,
- dwóch przedstawicieli rady rodziców.
Komisja pracuje przy obecności co najmniej 3 członków
- Decyzje komisji kwalifikacyjnej są protokołowane. Protokół powinien zawierać skład i listę obecności członków komisji oraz wykaz dzieci przyjętych i nieprzyjętych. Protokół łącznie z wszystkimi kartami zgłoszenia dzieci przechowywane są przez okres nie krótszy niż 3 lata.
- Od decyzji komisji kwalifikacyjnej służy odwołanie do Zarządu Gminy w Mordach
- Rekrutację dzieci do przedszkola prowadzi się co roku według następującego harmonogramu:
- od 1 do 30 maja – wydawanie i przyjmowanie kart zgłoszeń;
- od 1 do 15 czerwca – rozpatrywanie kart zgłoszeń przez dyrektora zespołu bądź komisję kwalifikacyjną;
- od 15 do 30 czerwca - wywieszenie w miejscu dostępnym zainteresowanym, imiennych wykazów dzieci przyjętych i nieprzyjętych do przedszkola oraz informacji o terminie składania odwołania do zarządu Gminy Mordy;
- Przyjmowanie dzieci do przedszkola w ciągu roku szkolnego odbywa się na podstawie wyżej podanych zasad.
§ 86
- W przedszkolu praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania w przedszkolu wybranego z aktualnie obowiązującego zestawu programów wychowania w przedszkolu.
- Organizację pracy w ciągu dnia w przedszkolu określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora zespołu w porozumieniu z rada pedagogiczną z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
§ 87
- Do przedszkola uczęszczają w zasadzie dzieci w wieku 3-6 lat.
- W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
- Dziecko w wieku 6 lat ma prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego. Realizacja tego uprawnienia jest obowiązkowym zadaniem własnym gminy. Odmowa tego uprawnienia następuje w drodze decyzji.
§ 88
- Rada pedagogiczna zespołu może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora zespołu do skreślenia dziecka z listy wychowanków w przypadku:
- na prośbę rodzica (opiekuna prawnego) dziecka;
- nieusprawiedliwionej ciągłej nieobecności dziecka w przedszkolu trwającej przez okres 1 miesiąca, po uprzednim pisemnym powiadomieniu rodziców (opiekunów prawnych) co najmniej dwa tygodnie przed podjęciem uchwały przez radę pedagogiczną;
- nieusprawiedliwionego nie zgłoszenia się dziecka do przedszkola do dnia 15 września;
- w przypadku nie wnoszenia opłaty stałej przez okres 2 miesięcy.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 89
Postanowienia niniejszego Statutu i załączników dotyczą wszystkich oddziałów w zespole.
§ 90
- Zespół używa stempli z napisem: Zespół Oświatowy w Mordach im. Waleriana Łukasińskiego i Szkoła Podstawowa im. Waleriana Łukasińskiego
- Szkoła posiada pieczęć urzędową metalową okrągłą z wizerunkiem orła w koronie pośrodku i nazwą w otoku: Szkoła Podstawowa im Waleriana Łukasińskiego w Mordach.
§ 91
Szkoła posiada własny sztandar, godło i ceremoniał szkolny.
§ 92
- Zespół Oświatowy prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zespół prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach
§ 93
Dyrektor Zespołu zapewnia możliwość zapoznania się z niniejszym Statutem i jego ewentualnymi zmianami wszystkim rodzicom, uczniom, nauczycielom i innym pracownikom Zespołu.
§ 94
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2000 roku.
Załączniki do Statutu:
- PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY
- WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
- PROGRAM PROFILAKTYKI
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Tadeusz Narojek
- Data udostępnienia w BIP: 2003-07-08 13:55:40
- Informacja zaktualizowana przez: Tadeusz Narojek
- Data ostatniej aktualizacji: 2003-10-13 10:53:40
- Liczba odsłon: 2664
- Historia dokumentu: