ROZDZIAŁ I
OGÓLNE INFORMACJE
O SZKOLE PODSTAWOWEJ
§ 1
Szkoła Podstawowa w Radzikowie Wielkim z Filią w Krzymoszach jest szkołą publiczną.
§ 2
Siedziba Szkoły Podstawowej znajduje się w budynku w Radzikowie Wielkim, ul.Szkolna 5, a Filia w Krzymoszach, 08-140 Mordy, woj. Mazowieckie;
§ 3
Szkoła Podstawowa jest prowadzona i utrzymywana przez Gminę Mordy. Nadzór pedagogiczny sprawuje Mazowieckie Kuratorium Oświaty.
§ 4
Cykl trwania nauki w szkole podstawej wynosi 6 lat.
§ 5
Liczba uczniów w szkole określana jest corocznie
w arkuszu organizacyjnym Szkoły Podstawowej.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 6
Szkoła Podstawowa realizuje cele i zdania określone w Ustawie z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie a w szczególności:
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły;
- umożliwia absolwentom dokonanie wyboru dalszego kierunku kształcenia;
- uczniom mającym trudności w nauce umożliwia kontynuowanie nauki w gimnazjach z klasami uzawodowionymi lub w hufcach pracy;
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów;
- sprawuje opiekę na d uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
§ 7
Realizacja zdań wynikających z Ustawy wymienionej w § 6 a także z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych ma na celu:
- poszanowanie praw rodziców do religijnego wychowania dzieci ;
- rozwijanie u uczniów uczuć narodowych i patriotycznych;
- zapewnienie ciągłości kultury i tradycji regionu podlaskiego;
- udzielanie uczniom pomocy [psychologicznej i pedagogicznej przez Poradnie Wychowawczo-Zawodowe;
- umożliwienie rozwijania zainteresowań uczniów, realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie - zgodnie z zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 września 1992 roku.
§ 8
Szkoła Podstawowa wykonuje zadania opiekuńcze poprzez:
- zajęcia świetlicowe prowadzone przez nauczycieli pełniących dyżury w świetlicy;
- zajęcia prowadzone dla dzieci oczekujących na lekcje oraz na odjazd środka lokomocji dowożącego dzieci i młodzież do gimnazjum;
- zajęcia pozalekcyjne i nadobowiązkowe prowadzone tylko za zgodą dyrektora szkoły, na wniosek nauczyciela, który po akceptacji dyrektora ponosi odpowiedzialność za ład, porządek i bezpieczeństwo uczniów;
§ 9
Szkoła Podstawowa może sprawować indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami zgodnie z art. 22 ust.1 pkt.3 i ust.2 pkt.9 Ustawy z dnia 7. września 1991 r.
§ 10
- Dyrektor Szkoły Podstawowej powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą;
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności w miarę możliwości wychowawca prowadzi swój oddział przez cały trzyletni cykl nauczania w szkole.
ROZDZIAŁ III
ORGANY SZKOŁY PODSTAWOWEJ ORAZ ICH ZADANIA.
§ 11
- Organami Szkoły Podstawowej są:
- Dyrektor Szkoły Podstawowej;
- Rada Pedagogiczna;
- Komitet Rodzicielski;
- Samorząd Uczniowski.
- DYREKTOR
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 12
Dyrektor Szkoły Podstawowej:
- kieruje bieżąca działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje je na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- współpracuje z Rada Pedagogiczna, rodzicami i Samorządem uczniowskim;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- analizuje stan realizacji planu dydaktyczno-wychowawczego Szkoły Podstawowej oraz uchwał i wniosków Rady Pedagogicznej, składa sprawozdanie z ich wykonania;
- zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonywania zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony;
- egzekwuje przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy oraz dbałość i estetykę szkoły;
- sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą i majątkiem gimnazjum oraz określa zakres odpowiedzialności poszczególnych pracowników za powierzony im majątek;
- systematycznie doskonali swoje kwalifikacje i umiejętności zawodowe.
§ 13
Dyrektor zgodnie z obowiązującymi przepisami decyduje w sprawach:
- tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- programów zajęć pozalekcyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych, programów ogólnoszkolnych uroczystości, imprez, wycieczek, obozów, środowiskowych zajęć sportowych, obronnych i rekreacyjnych.
- Przyjmowania uczniów do szkoły, zmiany przez nich klasy lub oddziału oraz skreślenia z listy uczniów na podstawie uchwały Rady pedagogicznej;
- Zwalniania uczniów od zajęć szkolnych na okres dłuższy niż trzy dni;
- Wstrzymania wykonania wobec ucznia kary wymierzonej decyzją Rady Pedagogicznej, jeżeli uczeń otrzyma poręczenie;
- Wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny;
- Zwoływania zebrań rady pedagogicznej;
- Zawieszania uchwał Rady pedagogicznej, decyzji Komitetu Rodzicielskiego, organizacji uczniowskich - sprzecznych z obowiązującymi przepisami prawnymi;
- Premiowania pracowników obsługi za pracę;
- Przyznawania nagród Dyrektora i sporządzanie wniosków do odznaczeń dla wyróżniających się nauczycieli, wnioskowanie do nagród i wyróżnień kuratoryjnych i ministerialnych dla wyróżniających się nauczycieli;
- Nawiązywanie i rozwiązywanie umów o pracę z nauczycielami i wymierzanie im kar porządkowych;
- Zatrudnianie, awansowanie i zwalnianie pracowników obsługi i administracji;
- Niedopuszczanie pracownika do zajęć w przypadkach wymagających natychmiastowego odsunięcia go od pracy z dziećmi młodzieżą - do czasu podjęcia decyzji przez Kuratora Oświaty;
- Określania zakresu czynności i kompetencji osób sprawujących funkcje kierownicze w Szkole Podstawowej ( wicedyrektora, kierownika świetlicy);
- Ustalanie zakresu czynności pracowników administracyjnych oraz obsługi;
- Powierzanie czasowego zastępstwa społecznemu wicedyrektorowi szkoły, a w przypadku jego braku innemu nauczycielowi;
§ 14
Dyrektor w uzgodnieniu z rada pedagogiczną dokonuje podziału:
- stałych prac i zajęć związanych bezpośrednio z organizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego w ramach przysługującego nauczycielowi wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- godzin ponadwymiarowch zgodnie z kwalifikacjami i zasadami ustalonymi w Ustawie o systemie oświaty uwzględniając potrzeby szkoły oraz kwalifikacje merytoryczne i zawodowe nauczycieli;
§ 15
Dyrektor Szkoły Podstawowej występuje z wnioskami do organu prowadzącego szkołę w sprawach:
- zatwierdzania projektu organizacji Szkoły Podstawowej - do dnia 30 kwietnia każdego roku;
- zatwierdzania projektów planów rzeczowych i finansowych szkoły w terminie ustalonym przez organ prowadzący;
- zwiększania w uzasadnionych przypadkach wymiaru godzin;
- dokonania oceny pracy nauczyciela o ile wiąże się to z mianowaniem nauczyciela;
- powierzenia nauczycielom mianowanym funkcji kierowniczych w szkole.
§ 16
Dyrektor może powołać zespól kierowniczy, który jest jego organem doradczym ( nie jest organem szkoły)
II. RADA PEDAGOGICZNA
§ 17
Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni bez względu na wymiar czasu pracy.
§ 18
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły Podstawowej.
§ 19
W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział ( na zaproszenie jej przewodniczącego) zaproszeni goście. Maja oni głos doradczy.
§ 20
Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków Rady.
§ 21
Rada pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.
§ 22
Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobre osobiste uczniów, ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły Podstawowej.
§ 23
Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- uchwalanie regulaminu własnej działalności;
- zatwierdzanie planów pracy Szkoły Podstawowej wnoszonych przez Dyrektora;
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał o skreślaniu ucznia z list uczniów Szkoły Podstawowej;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole Podstawowej;
§ 24
Rada Pedagogiczna ma prawo do opiniowania:
- arkusza organizacyjnego Szkoły Podstawowej;
- tygodniowego rozkładu zajęć w Szkole Podstawowej;
- decyzji dyrektora w sprawie wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na działalność Szkoły Podstawowej.
III. KOMITET RODZICIELSKI
§ 25
W Szkole Podstawowej działa reprezentacja rodziców uczniów zwana dalej "Komitetem Rodzicielskim”:
§ 26
Komitet Rodzicielski działa na podstawie własnego regulaminu.
1. Komitet Rodzicielski jest organem doradczo-opiniującym.
§ 27
Komitet Rodzicielski może występować do rady pedagogicznej lub Dyrektora Szkoły Podstawowej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
§ 28
W celu wspierania działalności statutowej Szkoły Podstawowej Komitet Rodzicielski gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł ( w tym z działalności zarobkowej). Zasady wydatkowania środków Komitetu Rodzicielskiego określa regulamin, o którym mowa w § 26.
§ 29
Dyrektor Szkoły Podstawowej zapewnia warunki do prowadzenia działalności Komitetu Rodzicielskiego.
IV. SAMORZĄD SZKOLNY.
§ 30
Samorząd szkolny jest organizacją uczniowską działającą na terenie Szkoły Podstawowej i obejmująca swoją działalnością wszystkich uczniów szkoły.
§ 31
Samorząd szkolny:
- kształtuje współodpowiedzialność za prace, wygląd i opinię o Szkole Podstawowej;
- rozwija aktywność społeczną, samokontrolę, samoocenę i samodyscyplinę uczniów;
- wdraża uczniów do samodzielnego, zespołowego działania na rzecz szkoły.
§ 32
Do zadań samorządu szkolnego należy:
- nakłanianie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego wypełniania obowiązków szkolnych;
- prezentowanie dyrekcji Szkoły Podstawowej i Radzie pedagogicznej problemów i opinii związanych z nauką, kulturą, sportem, rekreacją i innymi formami działalności szkolnej;
- organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym trudności w nauce;
- inspirowanie do działalności społeczno-użytecznej w środowisku szkolnym a także do dbania o sprzęt i pomoce szkolne.
- Rozstrzyganie konfliktów bądź kwestii spornych w ramach uprawnień samorządu lub też zgłaszanie ich dyrekcji szkoły albo Radzie pedagogicznej;
- Kultywowanie tradycji Szkoły Podstawowej - dbanie o jej dobre imię;
- Współpraca z innymi szkołami i zakładami działającymi na terenie gminy.
§ 33
Samorząd Szkolny ma prawo do:
- wyrażania własnych opinii na forum szkoły poprzez redagowanie gazetek szkolnych (ściennych lub innych);
- uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
- wyrażania opinii w sprawie wewnętrznego regulaminu Szkoły Podstawowej;
- opiniowania ocen pracy nauczycieli;
§ 34
Dyrektor Szkoły Podstawowej i rada pedagogiczna ma obowiązek:
- zapewnić warunki materialne i lokalowe dla działalności samorządu;
- udzielać pomocy przy realizacji zadań wynikających z harmonogramu prac samorządu;
- powoływać opiekuna samorządu szkolnego spośród nauczycieli wybranych w głosowaniu powszechnym prze ogół uczniów;
- zajmować stanowisko wobec opinii i wniosków samorządu szkolnego i informowanie go o własnych decyzjach wobec zgłoszonych problemów;
- oceniać prace samorządu szkolnego oraz jego opiekuna na posiedzeniach Rady w obecności przedstawicieli samorządu szkolnego.
§ 35
Opiekunem samorządu szkolnego jest nauczyciel wybrany przez ogól uczniów w głosowaniu tajnym. Do zadań opiekuna samorządu szkolnego należy:
- informowanie dzieci i młodzieży o uchwałach rady pedagogicznej dotyczących spraw uczniowskich;
- nadzór nad prawidłową gospodarką finansowa i materialna samorządu szkolnego;
- zapewnienie w porozumieniu z dyrektorem Szkoły Podstawowej niezbędnych warunków dla funkcjonowania samorządu;
- inspirowanie nauczycieli do współpracy z samorządem uczniowskim;
- składanie semestralnych sprawozdań z działalności samorządu na posiedzeniach rady;
§ 36
Samorząd szkolny może prowadzić działalność zarobkową na terenie szkoły. Fundusze samorządu szkolnego są tworzone z:
- dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej;
- dochodów uzyskanych z dyskotek i innych imprez rozrywkowych;
- sklepiku uczniowskiego;
- działalności wydawniczej.
Środki finansowe samorządu szkolnego są wykorzystywane na zakup sprzętu szkolnego i nagród dla uczniów wzorowo pracujących w samorządzie oraz na działalność statutową.
§ 37
Uwagi ogólne:
- Uczniowie Szkoły Podstawowej tworzą samorząd szkolny a uczniowie każdej klasy samorząd klasowy;
- Najwyższą władzą samorządu szkolnego bądź klasowego jest zebranie członków.
- Członkowie Rady Samorządu Klasowego są wybierani w głosowaniu według ordynacji wyborczej ustalonej przed głosowaniem przez samorząd klasy .
- Członkowie rady Samorządu Szkolnego są wybierani poprzez głosowanie tajne, równe i obowiązkowe przez wszystkich uczniów.
- Skład Rady Szkolnej ustalony jest w regulaminie Samorządu szkolnego.
- Inicjatywy Samorządu szkolnego są konsultowane z Dyrekcją Szkoły Podstawowej lub Radą Pedagogiczną.
V. ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 38
Organy Szkoły Podstawowej współdziałają we wszystkich sprawach wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży. Formami współdziałania są:
- Wspólne opracowywanie planów pracy szkoły i uwzględnianie w nich wniosków zgłaszanych przez poszczególne organy gimnazjum;
- Cykliczne omawianie i aktualizacja planów pracy szkoły na zebraniach rodziców, samorządu szkolnego i posiedzeniach rady pedagogicznej ;
- Zapoznawanie Rodziców i uczniów z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów według aktualnych przepisów;
ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA SZKOŁY PODSTAWOWEJ.
§ 39
Szkoła Podstawowa jest placówką oświatowo -wychowawczą kształcąca dzieci i młodzież od klasy I do III włącznie. Szkoła realizuje programy zatwierdzone przez Ministra Edukacji Narodowej oraz programy autorskie nauczycieli.
§ 40
Organizację roku szkolnego określają odrębne przepisy.
§ 41
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły Podstawowej opracowywany przez Dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia.
§ 42
W arkuszu organizacji Szkoły Podstawowej zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§ 43
Arkusz organizacji Szkoły Podstawowej zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
§ 44
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły Podstawowej Dyrektor Szkoły z uwzględnieniem zasad zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 45
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły Podstawowej jest oddział.
- Odział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust.3;
- Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziale liczącym powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
- W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust.3 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego Szkoły Podstawowej.
- Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§ 46
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§ 47
- Dla uczniów, którzy muszą przebywać dłużej w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, Szkoła Podstawowa tworzy świetlicę. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
- Szkoła Podstawowa zapewnia uczniom możliwość korzystania z posiłków w świetlicy.
§ 48
- W Szkole Podstawowej funkcjonuje biblioteka szkolna. Dopuszcza się możliwość utworzenia wspólnej biblioteki z filią biblioteki wiejskiej.
- Godziny otwarcia biblioteki określa Dyrektor Szkoły Podstawowej.
- W bibliotece pracuje nauczyciel- bibliotekarz. Zasady obsady etatowej określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel - bibliotekarz prowadzi zajęcia z zakresu przysposobienia czytelniczego i informacyjnego uczniów, organizuje i popularyzuje czytelnictwo na terenie szkoły.
ROZDZIAŁ VI
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ.
§ 49
- Nauczycieli i pracowników administracyjnych i obsługi zatrudnia i zwalnia Dyrektor Szkoły.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy.
- Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym w Szkole Podstawowej są posiadane kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w tego typu szkole, które są ustalone w przepisach MENiS-u.
§ 50
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
- Szczegółowy zakres zadań nauczycieli:
- nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie gdy uczniowie są powierzeni jego opiece: podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych;
- nauczyciel nie może pozostawić uczniów bez opieki;
- zadaniem nauczyciela jest zapoznanie uczniów z przepisami BHP w jego pracowni ;
- nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego, kierując się posiadaną wiedzą, wykorzystując dostępne Szkole Podstawowej środki do jego realizacji;
- nauczyciel dba o środki i pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny oraz skłania uczniów do podobnej postawy;
- nauczyciel wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
- nauczyciel powinien być bezstronny i obiektywny w ocenie uczniów oraz sprawiedliwie traktuje wszystkich uczniów;
- nauczyciel udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych uczniom;
- nauczyciel doskonali swoje umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom swojej wiedzy merytorycznej.
§ 51
Zadaniem nauczyciela - wychowawcy klasy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie poprzez organizowanie zajęć zespołu klasowego, kształtowania atmosfery pracy, życzliwości, koleżeństwa i przyjaźni wśród uczniów;
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniowskim oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej;
§ 52
Wychowawca klasy uzgadnia z nauczycielami przedmiotów i koordynuje ich działania wychowawcze wobec uczniów a w szczególności wobec tych, którym potrzebna jest indywidualizacja pomocy i opieki lub indywidualny program rozwoju.
§ 53
Wychowawca klasy utrzymuje stały kontakt z rodzicami uczniów poznając warunki domowe i potrzeby opiekuńczo-wychowawcze swych wychowanków, organizuje pomoc rodzicom w ich trudnościach wychowawczych z dziećmi, włącza rodziców w problemy życia klasy i szkoły;
§ 54
Wychowawca klasy jest powiernikiem spraw uczniów
§ 55
Obowiązkiem wychowawcy klasy jest:
- organizowanie spotkań z rodzicami - minimum 3 spotkania w roku szkolnym - dotyczących analizy osiągniętych przez wychowanków wyników w nauce i zachowaniu;
- indywidualne spotkania z rodzicami uczniów;
- wybór trójki klasowej rodziców reprezentującej rodziców całej grupy w Komitecie Rodzicielskim;
- stosowanie wobec wychowanków różnych form opieki i podejmowania działań na rzecz poprawy warunków materialnych uczniów
- organizacja uroczystości klasowych i szkolnych.
§ 57
Dyrektor Szkoły odpowiada za pracę:
- nauczycieli
- pracowników obsługi
- palaczy
§ 58
Zadania nauczycieli i pracowników obsługi szkolnej określa ich zakres czynności.
§ 59
Zadania nauczyciela bibliotekarza określone są w jego zakresie czynności.
ROZDZIAŁ VII
UCZNIOWIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 60
- Rekrutacja uczniów do Szkoły Podstawowej odbywa się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności na podstawie ewidencji dzieci przekazanej przez organ prowadzący;
- Dzieci i młodzież spoza obwodu szkoły przyjmowane są na podstawie podań rodziców o ile pozwalają na to warunki lokalowe szkoły;
§ 61
Obowiązkowi nauki w Szkole Podstawowej podlegają uczniowie obwodu szkoły, którzy ukończyli, bądź ukończą w danym roku kalendarzowym 7 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor Szkoły Podstawowej może zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkoła na prośbę rodziców (prawnych opiekunów dziecka);
- Na pisemną prośbę rodziców dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na rozpoczęcie nauki od 6 roku życia;
§ 62
Uczeń Szkoły Podstawowej ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;
- korzystanie ze stałej i doraźnej pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami;
- życzliwego traktowania w procesie dydaktycznym;
- swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoł a także światopoglądowych i religijnych o ile nie narusza to dobra osobistego innych osób.
- Rozwijania zainteresowań zdolności i talentów poprzez uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych i kołach zainteresowań;
- Sprawiedliwego i obiektywnego oceniania posiadanej wiedzy;
- Pomocy zorganizowanej przez szkołę w przypadku trudności w nauce;
- Wpływania na życie szkoły poprzez działalność w organizacjach uczniowskich i samorządowych
§ 63
Obowiązkiem ucznia jest:
- przestrzeganie postanowień zawartych w regulaminie szkoły;
- uczyć się systematycznie, pracować nad własnym rozwojem, aktywnie uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych, rozwijać zainteresowania i zdolności;
- dbać o honor szkoły, godnie je reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jego tradycje;
- odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły zachowywać się zgodnie z zasadami kultury i współżycia społecznego;
- szanować, chronić pracę własną i innych;
- chronić własne życie i zdrowie, wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów;
- stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy, brutalności;
- dbać o ład porządek i higienę osobistą oraz o wspólne dobro: sprzęt, meble, urządzenia, pomoce i przybory szkolne.
§ 64
Nagrody i kary:
- Za wzorowe zachowanie i dobre wyniki w nauce uczeń może otrzymywać wyróżnienia i nagrody:
- pochwałę dyrektora szkoły;
- list pochwalny dyrektora szkoły i wychowawcy klasy do rodziców;
- nagrodę rzeczową;
- dyplom uznania;
- inne formy nagród, np. wycieczka itp.
- Adnotacja na świadectwie szkolnym szczególnych osiągnięć.
- Za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły i lekceważenie obowiązków ucznia uczeń może być ukarany:
- upomnieniem wychowawcy klasy;
- upomnieniem lub naganą Dyrektora Szkoły;
- ustnym lub pisemnym powiadomieniem rodziców;
- przeniesieniem do klasy równoległej;
- przeniesieniem do innej szkoł za postępowanie wywierające negatywny wpływ na rówieśników;
- w przypadkach rażącego naruszania regulaminu szkoły uczeń może być czasowo zawieszony w czynnościach ucznia.
Kary nie powinny naruszać godności osobistej ucznia.
- Szkoła Podstawowa powiadamia rodziców (prawnych opiekunów ucznia) pisemnie o zastosowaniu wobec ucznia kary regulaminowej.
§ 65
Nagrody i kary wymienione w paragrafie 64 są stosowane na podstawie decyzji Rady pedagogicznej, za wyjątkiem kar i nagród pozostających w kompetencji wychowawcy klasy.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 66
1.Szkoła Podstawowa używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami o treści: ".
......................................................."
2.Prace kancelarii szkolnej prowadzi Dyrektor Szkoły
§ 67
Szkoła Podstawowa prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 68
Regulamin pracy Rady Pedagogicznej i Komitetu Rodzicielskiego oraz Samorządu Szkolnego, Program Wychowawczy Szkoły, Program Profilaktyki, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Szkolny Zestaw Programów, regulamin pracy, regulamin wynagradzania i premiowania są załącznikami do niniejszego Statutu.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Tadeusz Narojek
- Data udostępnienia w BIP: 2003-07-08 14:03:02
- Informacja zaktualizowana przez: Tadeusz Narojek
- Data ostatniej aktualizacji: 2003-07-08 14:03:02
- Liczba odsłon: 2223
- Historia dokumentu: